De MOSterdPod van MOS
De podcast over geloof en hoop
Recensie door Jo Dens en Carl Vlems van Learning Path
Naar aanleiding van zijn 20-jarig bestaan, startte MOS - duurzame scholen, straffe scholen - een podcastreeks. Alle afleveringen van de MOSterdpod zijn intussen verschenen en ze zijn alle 4 de moeite om te beluisteren! Niet aan twijfelen, het is goed geïnvesteerde tijd! Met de podcast over leerlingenparticipatie resoneerden we het sterkst. Woorden zoals verantwoordelijkheid, autonomie, duurzaam, impact, exploratiedrang, … klinken ons als muziek in de oren. Want ook wij staan vanuit die mindset voor de groepen die wij begeleiden.
Waarover gaat de podcast?
Jo Dens en Carl Vlems: “Voor ons gaat deze podcast over geloof en hoop. Tijdens het luisteren, werden we instant gelukkig. De toekomst is aan de jeugd en hij ziet er goed uit. Wij hebben het de laatste 50 jaar niet zo goed gedaan op het vlak van natuurbehoud en duurzaam omgaan met onze planeet. Na het beluisteren van deze podcast, is het nogmaals bevestigd dat onze jeugd het anders en beter gaat aanpakken. Als volwassenen moeten wij voor hen een omgeving en cultuur creëren waarin zij kunnen exploreren, zich ontwikkelen, autonoom worden, verantwoordelijkheden en regie kunnen opnemen. Bovendien moeten we hen het vertrouwen geven dat ze het goed gaan doen. En dit alles start bij (leerlingen)participatie.”
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder! Dit moeten we samen doen!”
Welke zin heeft jou het meeste aangesproken?
Jo Dens en Carl Vlems: “Dan kiezen we voor: “Laat ze meeweten, meespreken, meebeslissen, meedoen en mee-evalueren”. Als we willen gaan voor een duurzamere toekomst, moeten wij onze jongeren en kinderen betrekken bij het creëren van onze wereld. Laat ze participeren op alle niveaus! Zo ervaren ze dat onze wereld maakbaar is. En dat stimuleert hun verantwoordelijkheidszin, initiatief en ondernemingsdrang. Door hun exploratiedrang te stimuleren en samen natuurervaringen op te doen, zullen ze zich bijvoorbeeld ook veel meer betrokken voelen bij de natuur. Daardoor zullen ze er meer respect voor hebben en zich ervoor willen inzetten. Dit participatiemechanisme geldt trouwens evenzeer voor onze economie, infrastructuur, migratiebeleid, ... De podcast bevestigt dat de verandering is ingezet. Ethel en Pieter, twee gepassioneerde leerkrachten, investeren samen met MOS - duurzame scholen, straffe scholen - in leerlingenparticipatie omdat ook zij de grote meerwaarde zien. Dit maakt ons blij en geeft ons hoop. Als jongeren vandaag al mogen participeren, zullen zij morgen voorbij onze grenzen en beperkingen kunnen en durven gaan.”
Hoeveel sterren geef je de podcast?
Jo Dens en Carl Vlems: “We geven hem 4 sterren.”
Wat vond je van de podcast?
Jo Dens en Carl Vlems: “In de podcast hoor je drie aangename stemmen. Dat is altijd fijn om naar te luisteren. Daarnaast hoor je waardevolle content die helder verteld wordt vanuit een degelijke visie. Concrete voorbeelden maken de inhoud en visie levendig. Je krijgt zin om zelf aan de slag te gaan met (leerlingen)participatie en zelf good practices in de wereld te zetten.”
Waarom zouden andere beleidsmakers deze podcast moeten beluisteren?
Jo Dens en Carl Vlems: “Hij zet je aan tot denken en doet appel op ieders verantwoordelijkheid. Waar en wanneer laat jij jongeren werkelijk participeren? Of laat je hen enkel meeweten en meespreken? Dat is eigenlijk schijnparticipatie. Wat het klimaat betreft, moeten we uiteraard nu handelen. Maar om de volgende generaties klaar te stomen zodat zij het beter kunnen doen, moeten we inzetten op (leerlingen)participatie. Dat is de meest duurzame en rendabele investering in ons menselijk kapitaal voor een nog betere toekomst.”
Over de recensenten
Jo Dens & Carl Vlems zijn beide actief bij Learning Path, een trainings- en vormingsorganisatie die zowel indoor als outdoor werkt. Ze bieden programma's aan voor individuen, teams en organisaties in zowel de profit- als non-profitsector. Learning Path helpt leidinggevenden om hun impact te vergroten en traint teams om hun communicatieskills en de samenwerking te verbeteren. Dit alles doet het vanuit de methodiek van het ervaringsleren en uiteraard in relatie met de natuur. Het gaat een stapje verder dan ‘leren door doen’. Vanuit hun jarenlange ervaring in het werken met groepen en groepsdynamica, zetten Jo en Carl bewust en doelgericht activiteiten in die zowel het individu als het team en de organisatie doen groeien.
Deel dit artikel