ACTIVITEIT
'Biodiversiteit onder druk – Kraak de klimaatcode'
Review door leerkracht Els De Vester
Els De Vester is trotse leerkracht natuurwetenschappen en biologie in het Annuntia Instituut in Wijnegem. Met de leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs volgde zij de workshop ‘Biodiversiteit onder druk – Kraak de klimaatcode!’ van het Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie (PIME).
Waarover gaat de activiteit?
Els De Vester: “'Biodiversiteit onder druk' gaat over biodiversiteit en klimaat, en hoe die twee elkaar beïnvloeden. De leerlingen trekken de natuurtuin in om de plaatselijke biodiversiteit van dichterbij te bekijken. Zo ontdekken ze wat biodiversiteit precies is en waarom die belangrijk is voor een gezonde planeet. De klimaatverandering heeft invloed op planten en dieren. Aan de hand van allerlei opdrachten leggen de leerlingen de link tussen de klimaatverandering en de lokale biodiversiteit. De leerlingen worden uitgedaagd om fake news over deze onderwerpen de wereld uit te helpen. Via verschillende hints tijdens de opdrachten kraken de leerlingen de klimaatcode en maken ze het werk van klimaathackers ongedaan.”
Welk deel heeft jou het meest aangesproken?
Els De Vester: “Biodiversiteit wordt voorgesteld met een inleidend Jenga-spel. Die visualisatie is super. De verschillende blokjes stellen elk een levensvorm voor en staan in verbinding met elkaar. Ook de mens is vertegenwoordigd in deze toren. De leerlingen voelen de spanning als ze er een blokje tussenuit halen, want de toren mag niet omvallen. Dit vat de druk op de biodiversiteit mooi samen: je kan maar zoveel soorten wegnemen zonder dat het geheel in elkaar stuikt.”
Wat vond je van de activiteit?
Els De Vester: “Elk onderdeel had zijn waarde en de opbouw zat goed in elkaar. Er kwamen verschillende interessante thema’s aan bod die aansluiten bij de leerstof. Zo gaan de leerlingen in de PIME-tuin op zoek naar verschillende ecosysteemdiensten die de natuur ons biedt en kunnen ze er meteen een voorbeeld van zien. Verder wordt het koolstofevenwicht in beeld gebracht en ontdekken ze, aan de hand van een soortenspel, de invloed van de klimaatverandering op de biodiversiteit. Daarbovenop wordt er een spelelement toegevoegd doordat ze escape room-gewijs de code moeten kraken. Dit houdt de leerlingen bij de les.”
Hoeveel sterren geef je de activiteit?
Els De Vester: “4 sterren.”
Waarom zouden andere leerkrachten deze activiteit moeten volgen met hun klas?
Els De Vester: “Dit programma van een halve dag zit goed in elkaar en sluit perfect aan bij de eindtermen. Bovendien doorbreekt een buitenschoolse activiteit de sleur van de klasomgeving én zijn de leerlingen de hele tijd buiten in de natuur. Dat is altijd een aanrader en resulteert in leerwinst. Er was ook een leerling in een rolstoel mee en zij heeft de hele activiteit kunnen meedoen. Op de grindpaadjes was het even wat moeilijker, maar hier werd zeker rekening mee gehouden. Top!”
OVER HET PIME
PIME staat voor leren over natuur en milieu voor duurzame ontwikkeling. Het Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie heeft een breed activiteitenaanbod voor leerlingen van het basis-, secundair en hoger onderwijs. Aan de uitleenpost kan je gratis veldwerkmateriaal ontlenen. De prachtige natuurtuin is vrij toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang en is zeker een bezoekje waard.