PIME lanceert nieuw educatief pakket
Verlenging van het klaslokaal
‘Droogte in het vizier’ wil leerlingen inzicht geven in de droogteproblematiek en hen laten nadenken over oplossingen. Cases uit België vormen het vertrekpunt, met af en toe een verwijzing naar cases uit andere landen. Het educatieve spel dat bij dit pakket hoort, laat leerlingen kennismaken met de mogelijke ingrepen om droogte aan te pakken in de eigen (school)omgeving. Door munten te verdienen en slimme investeringen te doen, kunnen ze hun omgeving naar eigen aanvoelen herinrichten. Deze aanpassingen worden vervolgens getoetst aan de aangereikte inzichten. Leerkrachten krijgen hiermee de kans om aan de slag te gaan met de nieuwe eindtermen rond ruimtelijk bewustzijn en duurzaamheid. Dat kan dankzij het uitgewerkte materiaal, de werkvormen en de spelbenodigdheden. ‘Droogte in het vizier’ is een zelf-doe-pakket op maat van leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs.
Tweeluik
Het waterduurzaamheidsvraagstuk, met enerzijds wateroverlast en anderzijds watertekort, is een veelbesproken onderwerp. PIME biedt daarom de mogelijkheid om dit tweeluik te verkennen in een lessenreeks. Zo kan je het educatief pakket ‘Droogte in het vizier’ combineren met ‘Expeditie: Ruimte voor water’. Deze expeditie vindt plaats in de buurt van het PIME en laat de leerlingen ingrepen in het landschap ontdekken. Dat doen ze aan de hand van een tocht naar een gecontroleerd overstromingsgebied. IPads vol opdrachten maken het geheel interactief en attractief.