FIER GELIJK NE GIETER
– op Willebroek
voor hun Klimaanwagens
In deze rubriek zetten we een inspirerend project of opmerkelijk plan van aanpak van een gemeente in de schoonste provincie van het land in de kijker. Nadien geeft de gemeente de fakkel door aan een collega.
Bonheiden is fier gelijk ne gieter op Willebroek voor hun lanceringsproject van de Klimaanwagens.
Organisatie in de hoofdrol
➢ Gemeente Willebroek
- Oppervlakte: 27,4 km²
- Aantal inwoners: 28.301
- Wie werkt er in Willebroek rond duurzaamheid, natuur en milieu? - Jelle Goossens, klimaatambtenaar - Thalie De Schepper, milieuambtenaar - Jens De Keyser, milieuambtenaar - Veerle Coeckelbergh, diensthoofd omgeving
- GEKOZEN PROJECT: lanceringsproject Klimaanwagens
Wat was de aanleiding voor het project?
Deelmobiliteit als thema sloeg aan in meerdere steden en gemeenten. Intercommunale IGEMO zorgde voor een raamovereenkomst om de drempel voor gemeenten te verlagen. Zou autodelen een meerwaarde kunnen bieden voor Willebroek? Omdat onze gemeente een vrij groot verstedelijkt gebied heeft, zou dit ook hier wel kunnen werken.
Wat houdt het project in?
In samenwerking met energiecoöperatieve Klimaan cvso zijn er twee elektrische deelwagens, Saar en Kamiel, gelanceerd in 2023. Hun namen verwijzen naar de locaties waar je ze kan vinden. Saar aan het Station en Kamiel aan de Kerk. Door het introduceren van deelwagens proberen we het aantal voertuigen, vooral in het drukke centrum, te verminderen. Zeker voor mensen die nood hebben aan occasioneel vervoer is dit een ideaal alternatief dat ook nog eens goed is voor de portemonnee. Bovendien zorgen deelwagens voor minder parkeerdruk.
Wat loopt er goed? Op welke uitdagingen botsen jullie?
Het grootste draagvlak vind je bij inwoners die maar af en toe een auto nodig hebben en de kost van een eigen voertuig te hoog vinden. Momenteel worden de deelwagens ook gebruikt door onze collega’s van het departement bouwen en wonen.
De ervaring leert ons dat blijvende communicatie rond deelmobiliteit cruciaal is om er een succesverhaal van te maken. Hier is zeker nog marge om te groeien.
Het is niet evident om een groot en divers publiek te overtuigen van deelmobiliteit. Ook jonge gezinnen lopen er niet meteen warm van, bijvoorbeeld omdat ze kinderstoelen moeten verplaatsen of niet zeker zijn dat er een wagen beschikbaar is.
"Het belang van regelmatige communicatie is essentieel voor het slagen van het project."
Jelle Goossens, klimaatambtenaar van Willebroek
Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
We krijgen vaak de feedback van potentiële gebruikers dat de huidige locaties van de deelwagens voor hen te ver gelegen zijn. We zouden daarom graag nog enkele voertuigen aan de vloot willen toevoegen. Maar dat is enkel haalbaar als het gebruik van de huidige wagens groot genoeg is. De gemeente draagt immers bij aan een deel van de exploitatie.
Heb je nog tips voor steden en gemeenten die hier ook mee aan de slag willen gaan?
Een nauwe samenwerking met de lokale intercommunale of met de provincie Antwerpen kan vruchten afwerpen om zo’n project een boost te geven. Zij beschikken vaak over een uitgebreid netwerk en de juiste expertise om de opstart te faciliteren.
Willen jullie nog relevante informatie delen over het project?
Op de laatste autovrije zondag hebben we de voordelen van deelmobiliteit extra in de kijker gezet. Hierdoor hebben we het aantal gebruikers kunnen verdubbelen.
Jelle, de vraag waarop we allemaal wachten: welke stad/gemeente nomineren jullie voor de volgende “Fier gelijk ne gieter”?
We nomineren het project Energiepremies en Energiefitsessies van de gemeente Puurs Sint-Amands.